Mark Chapman

Skoleskyderier i USA

 

Datoen siger d. 15. februar 2018, og alene i år har der allerede været 18 tilfælde af skoleskyderier i USA. Ikke alle af tilfældene har været målrettede skoleskyderier, men nogle blot fundet sted på en skole, samt to tilfælde af et uheld. 

Hvis du endnu ikke har læst, eller bare gerne vil genlæse, mit indlæg om skoleskyderier i Norden, kan du finde det her.

–       3. januar: East Oliver Elementary School – St. John’s, Michigan
En 31-årig mand begik selvmord ved at skyde sig selv på skolens parkeringsplads, efter flere timers forhandling med politiet.
Han havde forinden ringet til alarmcentralen og forklaret, at han havde selvmordstanker og havde en pistol med sig.
East Oliver Elementary School har været lukket siden juni 2017, så der var hverken elever eller personale til stede på skolen.

–       4. januar: New Start High School – Burien, Washington
Der blev affyret to skud mod skolen udefra. Et skud ramte skolens administrationskontor. Ingen blev såret, og det er uvist hvem der skød.

–       9. januar: Coronado Elementary School – Sierra Vista, Arizona
Omkring kl. 920 fik politiet en henvendelse fra skolen ang. en skoleskyder. Da politiet ankom til skolen, fandt de en 14-årig dreng død af skudsår på et af skolens toiletter. Undersøgelserne viste, at den 14-årige dreng havde skudt sig selv. Ingen andre blev såret.

–       10. januar: Grayson College Criminal Justice Center – Denison, Texas
En studerende affyrede ved et uheld en pistol, da han troede det var en træningspistol han stod med. Kuglen gik igennem en væg og et vindue. Ingen kom til skade.

–       10. januar: California State University – San Bernardino, Californien
Der blev affyret skud på skolens grund om aftenen. Ingen kom til skade, og det er endnu uvist hvem der affyrede skud.

–       15. januar: Wiley College – Marshall, Texas
To personer i en bil udvekslede skud med en person på parkeringspladsen. Ingen kom til skade.

–       20. januar: Wake Forest University – Winston-Salem, North Carolina
21-årige Najee Ali Baker fra Winston-Salem State University blev til en fest på Wake Forst Universitys campus skudt, og døde efterfølgende på hospitalet. Den formodede gerningsmand, 21-årige Jakier ”Poppa” Austin er stadig eftersøgt.

–       22. januar: Italy High School – Italy, Texas
En 16-årig dreng, iført trenchcoat, skød og sårede 15-årige Noelle Jones med en semi-automatisk pistol i skolens cafeteria. Drengen skød også efter en anden dreng, som heldigvis ikke blev ramt. Drengen blev efterfølgende anholdt af politiet, mens han stadig var på skolens område. Noelle blev ført til hospitalet, og er okay.

–       22. januar: The NET Charter High School – New Orleans, Louisiana
En person i en mørk firhjulstrækker skød efter en gruppe elever, der stod ude foran skolen i en pause. En 14-årig dreng blev eftersigende ramt og fik en mindre skade. En anden elev i gruppen, der blev skudt efter, havde eftersigende skudrester på sine hænder, hvilket fik politiet til at mistænke ham for at have affyret et skydevåben. En tredje elev, der ikke var en del af gruppen, var i besiddelse af ammunition, og blev anholdt.
Hvem der stod bag skyderiet, er stadig uvist.

–       23. januar: Marshall County High School – Benton, Kentucky
15-årige Gabe Parker skød og dræbte 15-årige Bailey Nicole Hart på skolen, kort før første time skulle til at starte. 15 personer blev derudover ramt, hvoraf 15-årige Preston Ryan Cope senere døde af følgerne på hospitalet. 3 andre blev såret kritisk. 5 andre blev såret, dog ikke af skud.
Gabe Parker blev efterfølgende anholdt.

–       25. januar: Murphy High School – Mobile, Alabama
16-årige Jonah Neal kom op at skændes med en anden elev, og sigtede på eleven med en pistol. I stedet for at skyde eleven, løb han udenfor at skød op i luften. Ingen kom til skade, og Jonah Neal blev efterfølgende anholdt.

–       26. januar: Dearborn High School – Dearborn, Michigan
Under en basketballkamp på skolen kom to personer op at skændes. Da de blev ført væk fra området, blev der affyret tre-fire skud fra en bil mod den ene af personerne. De involverede var ikke elever på skolen, og skyndte sig væk. Ingen kom til skade.

–       31. januar: Lincoln High School – Philadelphia, Pennsylvania
Politiet blev kontaktet, da der blev affyret flere skud på parkeringspladsen, under en basketballkamp. 32-årige Ralph Kennedy blev skudt i benet; en ukendt person kørte ham til hospitalet, hvor han blev efterladt i en kørestol. Ralph Kennedy døde senere af følgerne.
Mindst tre forskellige skydevåben blev affyret, og politiet efterforsker stadig sagen.

–       1. februar: Sal Castro Middle School – Los Angeles, Californien
En 12-årig pige skød en 15-årig dreng i hovedet, og en 15-årig pige i håndledet, under en time hvor elever fra forskellige klasser var samlet.
To andre elever, på 11 og 12 år, blev overfladisk såret, og en 30-årig kvinde blev såret i kaosset – dog ikke af skud. De 15-årige dreng var ifølge lægerne ekstremt heldig, og overlevede. Den 15-årige pige overlevede også. De to elever på 11 og 12 år, samt den 30-årige kvinde, blev udskrevet fra hospitalet samme dag.
Den 12-årige pige er nu i politiets varetægt.

–       5. februar: Harmony Learning Center – Maplewood, Minnesota
En forbindelsesofficer sad på en bænk og snakkede med nogle elever, da en elev fra 3. klasse ved et uheld fik trykket på hans våbens aftrækker. Ingen kom til skade, men der er nu blevet sat en undersøgelse i gang omkring våbenet.

–       5. februar: Oxon Hill High School – Oxon Hill, Maryland
En 17-årig elev kom op at skændes med nogle på skolens parkeringsplads, hvor han blev skudt to gange i brystet. Den 17-årige dreng gik derefter ind på skolen for at få hjælp, og han blev kørt til hospitalet. Ingen andre kom til skade.
Ifølge politiet var motivet muligvis røveri, og 17-årige Zanaya Bryant og 18-årige Anthony Hollingsworth blev anholdt og sigtet for mordforsøg.

–       8. februar: Metropolitan High School – New York City, New York
En 17-årig elev affyrede et skud i et klasselokale. Skuddet ramte gulvet, og ingen kom til skade. Eleven blev derefter hentet af politiet og afhørt.

–       14. februar: Marjory Stoneman Douglas High School – Parkland, Florida

Omkring kl. 1440 hørte elever og ansatte på skolen skud, og ”code red lockdown”* blev aktiveret. Den 19-årige Nikolas Cruz stod klar på gangen, iført gasmaske og bevæbnet med riffel og røgbomber, og skød efter elever og ansatte på skolen, der forsøgte at flygte. Nikolas Cruz dræbte 17 personer; 12 personer døde inde på skolen, to personer døde lige ude foran skolen, en døde på gaden foran skolen og to døde på hospitalet. Mindst 50 personer blev såret, hvoraf 14 er blevet indlagt på hospitalet – tre er i skrivende stund stadig i kritisk tilstand.
Nikolas Cruz flygtede fra skolen ved at blande sig ind i mængden af elever og ansatte der flygtede, men blev kort efter anholdt af politiet uden problemer.
Nikolas Cruz var en tidligere studerende på skolen. Ifølge hans tidligere matematiklærer var en e-mail blevet sendt til de ansatte på skolen, om at Nikolas Cruz havde truet andre elever. Dette havde ført til at Nikolas ikke længere måtte bære rygsæk på skolens område, og da han kom op at slås med sin ekskærestes nye kæreste, blev han bortvist fra skolen. Ifølge venner og hans Instagram-profil, var Nikolas meget begejstret for skydevåben, og havde tidligere været medlem af Junior Reserve Officers’ Traning Corps.
* Code red lockdown bliver kun aktiveret når der er stor fare for skolens sikkerhed. Under lockdown bliver politiet straks tilkaldt. Der er nogle bestemte instruktioner der skal udføres, bl.a. at finde et sted man kan gemme sig og søge beskyttelse, slukke telefoner, osv.

Et af de mest kendte skoleskyderier fandt sted d. 20. april 1999, hvor 18-årige Eric Harris og 17-årige Dylan Klebold, iført trenchcoats, dræbte 11 elever og en lærer. 24 personer blev derudover såret i angrebet, som endte da Eric og Dylan begik selvmord i skolens bibliotek. Eric og Dylan brugte 99 hjemmelavet sprængstoffer (hvoraf størstedelen heldigvis ikke gik af), 4 knive, en semi-automatisk pistol, en karabin, et haglgevær og et oversavet haglgevær til at begå angrebet.
De to drenge efterlod rigtig meget materiale bag sig, som efterforskerne kunne bruge til at undersøge sagen nærmere, herunder blandt andet dagbøger. Meget af dette materiale er blevet offentliggjort og er tilgængeligt for alle. Dog er der nogle hjemmeoptagelser, kaldt ”Basement Tapes”, som muligvis aldrig bliver offentliggjort, da disse blandt andet indeholder opskrifter på sprængstoffer.

På grund af at meget information ligger tilgængeligt, kan man få meget baggrundsviden om Eric Harris og Dylan Klebold. Mange unge mennesker kan genkende mange af de følelser, som Dylan og Eric skriver om i deres dagbøger; at være forelsket, at være vred, føle sig deprimeret og ikke forstået, og så videre. Dette kan måske også være grund til, at man efterfølgende har fundet meget materiale omkring Columbine, hos efterfølgende skoleskydere.
Ifølge en artikel fra CNN fra november 2015, er flere end 40 personer (dengang) blevet sigtet for at finde inspiration i skoleskyderiet på Columbine High School, og bruge det angreb til at planlægge deres eget angreb.

Safe School Initiative

I 2004 udgav United States Secret Service og United States Department of Education ”The Final Report and Findings of the Safe School Initiative: Implications for the Prevention of School Attacks in the United States”. Da USA har det højeste antal af skolerelaterede skyderier og angreb, har de siden Columbine-skoleskyderiet i 1999 arbejdet på at finde løsninger og svar på de spørgsmål, der opstår når et skoleangreb finder sted.
De påbegyndte en omfattende undersøgelse af 37 målrettede skoleskyderier og skoleangreb, der fandt sted i USA fra 1974 til maj 2000. Med målrettede skoleskyderier og skoleangreb menes at en studerende eller tidligere studerende angriber nogen på/ved sin skole med dødelige våben (f.eks. pistol eller kniv), og at den studerende eller tidligere studerende bevidst har valgt sin skole som lokation for angrebet.
Undersøgelsen fokuserede på tankegangen, planlægningen og anden adfærd set hos gerningsmændene Der blev særligt lagt vægt på at identificere præangrebsadfærd og kommunikation, der muligvis kunne være påviselig eller ”knowable” og dermed muligvis kunne hjælpe til at forhindre fremtidige angreb.

Der blev primært brugt dokumenter fra efterforskningerne, skolerne, retten og patient journaler til undersøgelsen. Desuden interviewede de 10 af gerningsmændene, hvor de blandt andet spurgte ind til gerningsmandens udvikling fra idéen til udførslen af angrebet, gerningsmandens udvælgelse af mål/offer, gerningsmandens motiver for angrebet, og dennes plan og tanker (inklusiv eventuelle trusler). De undersøgte beviser på at gerningsmanden planlagde angrebet, gerningsmandens mentale helbred og eventuelt stofmisbrug, samt gerningsmandens liv omkring tiden angrebet fandt sted, inklusiv relationer og skolepræstation.

De kom frem til at der er produktive handlinger, som kan udføres som reaktion på problemet med målrettede skoleangreb. Særligt mener de, at der skal fokuseres på at laves strategier i to hovedområder:

  • Udvikle kapaciteten til at afhente og evaluere tilgængelig eller ”knowable” oplysninger, som kan indikere at der er risiko for et målrettet skoleangreb
  • Anvende resultater af disse risikovurderinger eller trusselsvurderinger i udvikling af strategier for at forhindre potentielle angreb

Dette resultat kom de frem til, på baggrund af 10 ”nøglefund” i studiet, der viste følgende:

  • Målrettede skoleangreb er ikke impulsivt.
  • I de fleste tilfælde var der nogle andre der vidste til gerningsmandens idé og/eller plan.
  • De fleste gerningsmænd truede ikke deres mål/offer inden angrebet.
  • Der er ingen præcis eller brugbar profil af skoleskydere/skoleangribere.
  • De fleste gerningsmænd viste adfærd inden angrebet, der gjorde andre bekymrede eller indikerede at de havde brug for hjælp.
  • De fleste gerningsmænd havde svært ved at håndtere betydningsfulde/væsentlige tab eller personlige nederlag. Desuden havde mange overvejet selvmord.
  • Mange gerningsmænd følte sig mobbet, forfulgt, plaget eller skadet af andre.
  • De fleste gerningsmænd havde adgang til og/eller havde brugt våben.
  • I mange af sagerne var andre studerende eller bekendtskaber involveret i en vis grad.
  • På trods af hurtig reaktion fra politiet, blev de fleste angreb stoppet af andet end deres involvering.

Af de analyserede skoleangreb, kom de frem til følgende:

  • I 73% af angrebene dræbte gerningsmanden en eller flere studerende, ansat på skolen eller andre til stede på skolen. I 24% af angrebene brugte gerningsmanden et våben til at skade mindst en person på skolen. I et angreb dræbte gerningsmanden sin familie og holdte derefter klassen som gidsel med et våben.
  • 59% af angrebene fandt sted i løbet af skoledagen. 22% af angrebene fandt sted før skole, og 16% efter skole.
  • 95% af gerningsmændene var elever på skolen, som de udførte angrebene på. Kun to var tidligere studerende.
  • Alle angrebene i denne undersøgelse blev udført af drenge eller unge mænd. Størstedelen af skoleskyderier verden over, bliver udført af det mandlige køn.
  • 81% af angrebene blev begået alene. I fire angreb udførte gerningsmanden angrebet alene, men fik hjælp til at planlægge angrebet. I tre angreb blev angrebet udført af to eller flere gerningsmænd.
  • 61% af gerningsmændene brugte våben som/eller lignende pistol. 49% af gerningsmændene brugte haglgevær eller riffel.
  • 75% brugte kun ét våben, hvoraf 46% af disse dog havde mere end et våben med sig.

Undersøgelsen viste også lidt om hvilken adfærd og egenskaber, der var til stede hos de analyserede mål/ofre:

  • I 54% af angrebene havde gerningsmanden udvalgt mindst en skoleadministrator, eller anden ansat på skolen. I 41% af sagerne, var det elever der var målet.
  • I 44% af angrebene havde gerningsmanden udvalgt mere end et offer før angrebet.
  • 73% af gerningsmændene følte sig uretfærdigt behandlet af mindst et af deres udvalgte ofre før angrebet.
  • I 46% af angrebene blev de udvalgte mål/ofre såret. Dog blev andre, som ikke var udvalgt, også ofre i angrebene – enten såret eller dræbt. 57% af disse var elever på skolen, og 39% var ansatte på skolen. De resterende var tilfældige til stede på skolen.

Selvom alle gerningsmændene i studiet var drenge, var der ingen egenskaber der beskrev dem alle eller de fleste. I stedet varierede de meget, og derfor kunne de konkludere at der ikke kan laves en præcis eller brugbar profil af gerningsmændene. Dog fandt de følgende:

  • Gerningsmændene var fra 11 til 21 år, hvoraf 85% var mellem 13 og 18 år.
  • 76% af gerningsmændene var hvide. 12% af gerningsmændene var afroamerikanske. 5% af gerningsmændene var latinamerikanske. 2% af gerningsmændene var indfødte i Alaska. 2% af gerningsmændene var indfødte amerikanere. 2% af gerningsmændene var asiater.
  • 63% af gerningsmændene kom fra hjem med to forældre; boende med enten begge biologiske forældre, eller med en biologisk forælder og en stedforælder. 19% af gerningsmændene boede med en biologisk forælder. 2% af gerningsmændene boede skiftevis mellem forældrene. 5% af gerningsmændene boede hos en plejefamilie eller anden værge.
  • 41% af gerningsmændene var fagligt gode i skolen da angrebet fandt sted, og fik A og B i fagene; nogle tog endda fag på højere niveauer. 15% af gerningsmændene fik B og C. 22% fik C og D. Kun 5% dumpede i fagene.
  • 41% af gerningsmændene, hvor disse informationer var tilgængelige, så ud til at socialisere med ”mainstream”-elever, og tilhørte selv denne kategori. 27% af gerningsmændene socialiserede med elever der blev set ned på af ”mainstream”-eleverne, og/eller blev opfattet som en del af de upopulære. 12% af gerningsmændene havde ingen tætte venner. 34% af gerningsmændene blev opfattet som enespænder, og følte sig ofte ensomme. 44% af gerningsmændene tog del i organiserede sociale aktiviteter i eller udenfor skole; inklusiv sport, skoleklubber, fritidsaktiviteter og religiøse grupper.
  • 63% af gerningsmændene havde aldrig haft disciplinære problemer, eller kun få episoder med dette. 27% af gerningsmændene havde oplevet at blive sendt hjem fra skole. 10% af gerningsmændene havde oplevet at blive bortvist fra skolen.
  • 56% af gerningsmændene havde ikke vist nogle ændringer i deres præstation i skolen.
  • 73% af gerningsmændene havde ikke vist nogle ændringer i venskaber.
  • 59% af gerningsmændene havde ikke vist nogle ændringer i deres interesse for skolen.
  • 68% af gerningsmændene havde ikke vist nogle ændringer med disciplin.
  • 71% af gerningsmændene følte sig mobbet, forfulgt, truet, angrebet eller skader af andre inden angrebene fandt sted.
  • I flere sager havde gerningsmanden oplevet alvorlig mobning og chikane, der stod på i en længere periode. I nogle af disse sager, virkede det til at netop dette havde en betydelig indflydelse på gerningsmanden og hans plan om at udføre angrebet.
  • I en bestemt sag beskrev flere af gerningsmandens skolekammerater gerningsmanden som ”ham alle drillede”. I denne sag udtalte vidner, at næsten alle elever på skolen på et eller andet tidspunkt havde skubbet gerningsmanden ind i et skab, væltet ham på gangen, holdt hans hoved under vand i poolen, eller kastet ting efter ham. Flere skolekammerater havde lagt mærke til, at gerningsmanden virkede mindre tolerant overfor mobningen end normalt, dagene forinden angrebet fandt sted.
  • 34% af gerningsmændene havde modtaget en psykiatrisk vurdering. 17% af gerningsmændene havde en psykiatrisk diagnose – af de der fik medicin for dette, tog 10% af dem ikke medicinen som de skulle. 78% af gerningsmændene havde oplevet selvmordstanker og/eller forsøgt at begå selvmord. 61% havde oplevet følelse af ekstrem depression og/eller desperation. 24% af gerningsmændene havde bekendt historie med stof- og/eller alkoholmisbrug.
  • 59% af gerningsmændene viste interesse for vold gennem film, computerspil, bøger, dagbøger og andre medier.
  • 31% af gerningsmændene havde tidligere udvist voldelig adfærd mod andre. 12% af gerningsmændene havde tidligere skadet eller dræbt et dyr. 27% af gerningsmændene var tidligere blevet anholdt.
  • 98% af gerningsmændene havde oplevet betydningsfulde tab; heraf 66% oplevet personligt nederlag/fiasko, 51% tab af en betydningsfuld person (inklusiv kærester), 15% oplevet alvorlig sygdom, enten hos sig selv eller en nærtstående person.

The Handbook for School Safety and Security

I 2014 udkom ”The Handbook for School Safety and Security: Best Practices and Procedures”, udarbejdet af Lawrence Fennelly og Marianna Perry, med bidrag fra førende eksperter indenfor skolesikkerhed. ”Håndbogen” kommer eftersigende med vigtige oplysninger som skoleledere og sikkerhedspersonale har brug for, for at løse de vigtigste sikkerhedsproblemer som skolerne står overfor, og giver et væld af praktiske oplysninger til sikring af skoler.

I ”håndbogen” kan der findes en liste over adfærdssymptomer, der kan give anledning til bekymring:

  • Bemærkelsesværdig ændring i kvaliteten af arbejde/udførsel af opgaver
  • Betydelig ændring i humør
  • Upassende udbrud
  • Bizarre skrivninger eller udtalelser
  • Upassende brug af voldelige temaer/emner
  • Vedvarende lyst til ikke at være social
  • Følelse af håbløshed og hjælpeløshed
  • Problemer med at sove og/eller spise
  • Virker desorienteret
  • Virker deprimeret eller sløv
  • Hyperaktivitet og/eller meget hurtig tale
  • Mundtlige eller skriftlige referencer til selvmord
  • Isolation fra venner, familie og/eller klassekammerater
  • Forbereder sin død ved at lave et testamente og de sidste forberedelser
  • Giver personlige og værdsatte ejendele væk

Derudover findes i ”håndbogen” en liste over tegn der kan berettige indgreb:

  • Kommer med trusler om selvmord eller selvskade
  • Udtrykker fascination for skydevåben, og påstår at eje et skydevåben
  • Har en fortid med vold eller ufølsom adfærd overfor andre
  • Identificerer sig med kriminelle eller terroristers handlinger og filosofi
  • Er optaget af TV, musik og/eller historier om vold
  • Laver referencer og opretholder at være optaget af andre tilfælde af offentliggjort vold (samler artikler og billeder, viser fascination af gerningsmændene af disse angreb, osv.)
  • Overskrider grænser (f.eks. utallige opkald eller e-mails, ubudent besøg, upassende gaver)
  • Bliver hurtigt provokeret, viser pludselig eller uregelmæssig irritation af andre
  • Giver andre skylden for at ting går galt, og har ingen sans for personligt ansvar
  • Markant akademisk præstationsnedgang
  • Bemærkelsesværdige ændringer i personlighed, humør eller adfærd
  • Giver personlige ejendele væk
  • Viser mærkbar nedgang i hygiejne
  • Der opstår pludselige konflikter i relationer
  • Skræmmer andre, ofte konfronterende

”Håndbogen” fortæller, at der er brug for fysisk sikkerhed i skolerne. Dette inkluderer menneskelige ressourcer (f.eks. politi, sikkerhedspersonale), og elektronik (f.eks. video og elektronisk adgangskontrol). Sikkerhed koster penge, og kan ikke fjerne alle risici, og sikkerhed er bedst opnået ved lagdelt tilgang.

Kilder:

– Berlingske

– Everytown for Gun Safety

– abc

– Lansing State Journal

– Q13 Fox

– USA Today

– CBS News

– Fox4 News

– The New Orleans Advocate 

– Alabama Media Group

– Click on Detroit

– CBS Local – Philadelphia

– 6ABC

– Daily Star

– KTLA5 News

– CNN

– “The Final Report and Findings of the Safe School Initiative: Implications for the Prevention of School Attacks in the United States” af United States Secret Service og United States Department of Education 

– “The Handbook of School Safety and Security: Best Practices an Procedures” af Lawrence Fennelly og Marianna Perry

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Mark Chapman