Pigen fra Main

Robert Steinhäuser – Gutenberg-Gymnasium skyderiet

 

I april 2002 dræbte 19-årige Robert Steinhäuser 16 personer på Gutenberg-Gymnasium i Erfurt, Tyskland. Størstedelen af de dræbte var lærere på skolen.
Skyderiet endte efter cirka 19 minutter, da Robert tog livet af sig selv.

Robert Steinhäuser blev født d. 22. januar 1983 i den tyske delstat Thüringen. Han var søn af en ingeniør og en sygeplejerske, og var parrets andet barn.
Allerede som barn mødte Robert meget modstand, især fagligt. Han oplevede sjældent ros og opbakning, og havde muligvis svært ved at finde motivation til at gøre sig umage i skolen. Dog havde han et aktivt socialt liv, med en god vennegruppe, som han ofte fortalte, at han en dag ville blive berømt.
På grund af de dårlige karakterer i skolen og mange dumpede eksamener, måtte Robert to gange gå klassetrin om, senest i år 2000. Hans drøm havde været at studere computervidenskab, men efter at have dumpet faget i gymnasiet, droppede han drømmen.

Siden Robert var 12 år gammel havde han gået til håndbold, men stoppede i oktober 2000, til fordel for den lokale skydeklub, som han meldte sig ind i med det formål at få våbentilladelse. For hurtigere at kunne få våbentilladelsen, snød han med antallet af skydetimer i klubben. Ved siden af arbejdede han sammen med en ven på et filmprojekt, de kaldte for Retaliation, hvilket betyder ’gengældelse’. Samtidig begyndte Robert også at udvikle en enorm interesse for og beundring af Eric Harris og Dylan Klebold, der i 1999 dræbte 13 personer på Columbine High School.
Robert havde altid haft det svært med lærere og andre autoritetsfigurer. Under en skoletur til Petzow i Brandenburg, medbragte han en cigar og en flaske whisky, selvom han udmærket godt vidste at begge dele ikke var tilladt på turen. Da en lærer konfronterede Robert med dette, formede han en pistol med hånden, pegede på læreren, og sagde: ”Rat-a-tat-a-tat-a-tat, du er død”. Denne lærer mistede livet under skyderiet.

Efter at have misset en del skoledage i september 2001, bad gymnasiet om en forklaring fra Robert. Han forfalskede derfor en lægeerklæring, hvilket hurtigt blev opdaget, og som resultat af dette blev han d. 4. oktober bortvist fra gymnasiet. Fordi han var over 18 år, valgte skolen ikke at kontakte hans forældre – og det gjorde Robert heller ikke selv. I stedet lod han som ingenting overfor dem; hver morgen tog han af sted hjemmefra, som skulle han i skole, men hvor han tog hen, vides ikke. Han forfalskede derudover et karakterblad, som han viste frem til sine forældre i december 2001.
Da havde Robert allerede købt sit første skydevåben og en stor mængde ammunition, hvilket han kunne købe uden problemer, da han havde fået sin våbentilladelse.

Skyderiet

Robert tog hjemmefra om formiddagen d. 26. april 2001, som enhver anden morgen. Med skydevåben, ammunition og skiftetøj i sin taske, trådte Robert ind på Gutenberg-Gymnasium omkring kl. 1045, og gik direkte mod herretoilettet. Her skiftede han noget af sit tøj, iførte sig en sort ansigtsmaske, og klargjorde sit våben. Bag sig efterlod han sin jakke, med pung og ID.
Robert gik fra toilettet og mod administrationen, hvor han skød skolens viceinspektør og skolesekretæren. I kontoret ved siden af sad skolens rektor, men af uanede årsager valgte Robert ikke at gå derind. I stedet gik han mod trappen til førstesalen, mens skolens rektor undersøgte hvad larmen skyldtes. Da hun opdagede de to dræbte ofre, låste hun sig straks inde på sit kontor og tilkaldte politiet.

På trappen til førstesalen skød Robert en lærer i ryggen flere gange, og gik derefter mod lokale 105, hvor han skød endnu en lærer. En tredje lærer trådte ud på gangen for at undersøge larmen, og blev ligeledes dræbt af skud.
Robert gik derefter op på anden sal, hvor han fandt en gruppe elever siddende i lokale 205. Han gik videre til et andet klasselokale, uden at gøre nogle af eleverne fortræd, men skød her en lærer og lige efter en lærer i lokale 211. Læreren i lokale 208 skånede han, muligvis fordi han troede at læreren var en elev.

På tredje sal skød Robert en lærer i lokale 307, og måtte derefter genlade sit skydevåben for første gang. På gangen gik Robert direkte forbi en lærer, for derefter at træde ind i lokale 304/310, hvor han dræbte en lærerstuderende, og kort efter en lærer på gangen. Først herefter blev Robert for første gang identificeret, af en elev der kunne genkende Robert trods masken.
På vej tilbage til anden sal skød Robert endnu en lærer. Mange elever var nu begyndt at flygte fra gymnasiet, og andre elever og lærere søgte beskyttelse i klasselokalerne. Robert blev derfor mødt af flere aflåste døre.
På gangen skød han en lærer, som faldt sammen på gulvet i en døråbning. Han gik hen til hende og skød hende flere gange. Efter at have genladt sit skydevåben forsøgte han at komme ind i lokale 208, men da det ikke lykkedes affyrede han i stedet flere skud gennem døren, som tog livet af to elever.

Robert gik nu ned i skolegården, hvor han skød mod en lærer der var ved at evakuere elever. Da politiet få sekunder efter ankom, begyndte Robert at affyre skud i deres retning, hvilket fik politiet til at affyre et enkelt skud i hans retning. Han flygtede derefter ind i bygningen igen, og løb op på første sal, hvorfra han affyrede skud ned i skolegården fra et vindue. Et af skuddene tog livet af en politibetjent.
Foran lokale 111 mødte Robert læreren Rainer Heise. Da havde Robert fjernet masken, og læreren genkendte ham derfor straks. Heise placerede sig foran Robert, kiggede ham i øjnene, og sagde: ”Du kan skyde mig nu”. Robert sænkede skydevåbenet, og svarede: ”Hr. Heise, det er nok for i dag”. Læreren skubbede derefter Robert ind i lokale 111, og låste døren.

Inde i lokalet vendte Robert pistolen mod sig selv, og begik selvmord. På lige under tyve minutter havde Robert dræbt 11 lærere, to elever, en politibetjent, skolesekretæren og viceinspektøren.
Grundet frygt for at der var mere end én gerningsmand, brugte politiet lang tid på at gennemgå skolen, før de fandt Roberts lig i lokale 111.

Tiden efter

Fordi Robert nærmest udelukkende gik efter lærere, blev det hurtigt konkluderet at motivet var at finde i bortvisningen og Roberts tidligere problemer med lærere. Det var først efter skyderiet at Roberts familie lærte sandheden om bortvisningen at kende, hvilket blev mødt af massiv kritik. Det var ligeledes til stor debat, om bortvisningen overhovedet var retfærdig.
Til medierne udtalte Roberts familie, at de ’for evigt vil være kede af, at deres søn og bror har bragt en så forfærdelig smerte til ofrene og deres pårørende, befolkningen i Erfurt og Thüringen, og hele Tyskland’.

Ved en pressekonference udtalte gymnasiets elevrådsformand, at skolen ikke burde tvinge eleverne til at skulle tage deres eksamen, som skyderiet havde afbrudt dem i, på ny. Dette kunne dog ikke lade sig gøre grundet lovgivningen, og i stedet blev alle elever, forældre, lærere og ansatte på gymnasiet tilbudt rådgivning og støtte. Cirka 700 elever fra gymnasiet fik konstateret PTSD, hvoraf cirka 100 af disse fortsat var i behandling et år efter. Ti år senere var seks elever fortsat så påvirket, at de var i behandling.

Aftenen efter skyderiet fandt sted, skulle den tyske punkrockgruppe Die Toten Hosen spille en koncert i Erfurt. De valgte at aflyse denne koncert, og har siden æret og mindes ofrene ved hver koncert de har spillet i Erfurt.
Præcis én uge efter skyderiet blev der afholdt mindehøjtid på Domplatz i Erfurt centrum. Mere end 100.000 personer deltog, herunder også Roberts familie, der dog så med fra et vindue i en bygning for egen beskyttelse.

Efter skyderiet blev der vedtaget en del ændringer i våbenloven. Robert havde købt både skydevåben og ammunition helt lovligt, trods at der var nogle ting i processen der var blevet forsømt og ikke fulgt op på, blandt andet at pistolen ikke var blevet registreret i tide og snyd med antallet af skydetimer.
Minimumsalderen for at købe skydevåben af højere kaliber end et haglgevær beregnet til lerdueskydning, er blevet hævet til 21 år, og alle under 25 år skal gennemgå en mentalundersøgelse, før de kan købe. Ligeledes er pumpaction-skydevåben blevet forbudt, og kravene for opbevaring af skydevåben og ammunition er blevet strammet væsentligt.
Et andet tiltag indført grundet skyderiet, er koden ”Frau Koma kommt”, hvilket betyder ”Fru Koma kommer”. Koma omvendt er Amok, hvilket på tysk er et udtryk for rampage, altså at hærge, gå amok og beskadige. Koden bruges på skoler i Tyskland, når skoleskyderier opstår. Koden blev blandt andet brugt under skyderiet i Winnenden.

Ofre

Robert dræbte 16 personer, og sårede yderligere én, inden han tog livet af sig selv.

  • Susann Hartung, elev
  • Ronny Möckel, elev
  • Heidrun Baumbach, historielærer
  • Monika Burghardt, historielærer
  • Birgit Dettke, kunstlærer
  • Yvonne-Sofia Fulsche Baer, fransklærer
  • Helmut Schwarzer, matematik- og fysiklærer
  • Peter Wolff, matematik- og fysiklærer
  • Carla Pott, lærerstuderende
  • Gabriele Klement, tysklærer
  • Hans Lippe, biologilærer
  • Heidemarie Sicker, biologilærer
  • Hans-Joachim Schwertfeger, overlærer
  • Rosemarie Hajna, viceinspektør
  • Anneliese Schwerter, skolesekretær
  • Andreas Gorski, politibetjent

Medier

Sagen blev nævnt i dokumentarfilmen Amok in der Schule, som havde premiere d. 21. april 2004.

Følgende bøger omhandler sagen:
Für heute reicht’s – Amok in Erfurt, af Ines Geipel, 2004
Kurzschluss: Der Amoklauf von Erfurt und die Zeit danach, af Jens Becker, 2005
Todesschüsse im Gutenberg-Gymnasium: Zehn Jahre danach, af Robert Kiehl, 2011

Sagen er desuden nævnt i School Shooters: Understanding High School, College, and Adult Perpetrators, af Peter Langman, 2017.

Kilder

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Pigen fra Main